Carouri dintr-un film autobiografic


timisoara intre

Odată intrat la Regata, internatul Femeilor Române condus de Dr. Nicolae Ilieşu, ce mi-a fost dat să văd: un uriaş aparat radio cu haut parleur. La prânz şi la cină, în fiecare zi, ni se transmitea o oră de muzică. Pe vremea aceea, postul emiţător de Bucureşti nu se putea prinde încă la Timişoara. Se auzea, în schimb, Radio Belgrad. Şi într-o seară, în toamna 1928, după cină, directorul ni se adresă: Paltoanele şi căciulile – şi, hai la teatru! Asistam la primul spectacol de teatru românesc cu Păianjenul lui A. de Herz, jucat de Teatrul naţional craiovean, în turneu la Timişoara. În primăvara anului următor, într-o zi, tot oraşul era plin de mari afişe galbene: Opera română din Cluj: Stagiune timişoreană: Boris Godunov de M. P. Mussorgski, Aida, Trubadurul, Rigoletto de G. Verdi, Carmen de G. Bizet, Mignon de A. Thomas, Năpasta de Sabin V. Drăgoi.
Ne-a susprins o febră nemaipomenită: Cunoşteam de la concertele zilnice de la Regata arii, duete, scene de ansamblu şi coruri din toate aceste opere. Acum, ne va fi dat să le auzim în întregime şi încă de pe scenă, cu artiştii vii şi în costume şi decoruri frumoase. Ne-am făcut din timp rost de nişte bănuţi – şi apoi, hai la cucurigu. Şi acolo, într-o seară, l-am cunoscut printre elevii de la liceul Diaconovici-Loga, pe Mircea Popa …
Sprijiniţi în încercările noastre de Dr. Nicolae Ilieşu, de a ne construi aparate proprii de radio, un prieten vingan şi cu mine ne-am meşterit întâi câte un receptor cu cristal. Bobina ne-am făcut-o singuri. Cristalul l-am luat pe un preţ mai de nimica de la un tânăr inginer neamţ care în strada Romulus deschisese prin 1929 prima prăvălie de piese de radio. Scurt timp, după succesul nostru cu receptorul de cristal, ambiţiile noastre au crescut. Între timp, în fosta stradă Bonnaz, care ducea spre Gara Mare, un alt tânăr inginer a deschis şi el o prăvălie de patefoane, discuri şi aparate de radio Philipps. L-am vizitat, l-am consultat şi, pe baza schemelor ce ni le schiţa în timpul explicaţiilor, ne-am construit din piese cumpărate rând pe rând: un condensator, un selector, un transformator, o „lampă“ şi câteva rezistenţe – bobina am elaborat-o din nou singuri – câte un „aparat de o lampă“ care putea fi alimentat din două baterii legate în paralel în loc de acumulator şi şase baterii legate în lanţ. Drept antenă ne-am folosit de antena internatului. Legătura cu pământul am făcut-o cu o sârmă la robinetul de apă din spălătorie. Cu aceste aparate, seară de seară, ascultam, în pat, de la nouă la unsprezece, reprezentaţiile de operă, concertele şi conferinţele de muzică de la Viena şi Budapesta. Erau anii primei efervescenţe a Şcolii de la Viena, respectiv a răsunătoarelor succese ale lui Bartók şi Kodály. Se discuta în anii aceaia în mod înfocat opera lui Arnold Schönberg De azi pe mâine, în care, după afirmaţiile unui critic muzical, dodecafonia, glasul uman şi orchestra se întreţes într-un joc continuu al ritmurilor, dat fiind faptul că din măsură în măsură acesta se schimbă, seria, în variaţiile ei infinite, transformând totul într-o atmosferă de continuă tălăzuire. Tot acuma, am auzit şi Concertul al treilea, op. 30 şi Piesa pentru pian, op. 33 de acelaşi. Şi din lucrările lui Bartók, mai vechile Imagini ungare, cu acea tulburătoare Melodie, intonată întâi de vioara solo, preluată de clarinet, apoi mai lent de oboi, ca, după intrarea flauţilor şi harfei, totul să se transforme într-o diafană stare de visare – dealtfel un pic prea scurtă ca orice vis feeric. Compoziţii de această natură m-au întărit în convingerile mele că muzica modernă trebuie să devină expresia cea mai fidelă a stărilor dispoziţionale ale omului contemporan.

Andreas LILLIN

Din volumul din lucrarea Timișoara între paradigmă și parabolă, Editura Excelsior Art, 2001

Un comentariu la “Carouri dintr-un film autobiografic

Lasă un răspuns / Leave a comment

