Şi dragostea ucide / 3/


Această prezentare necesită JavaScript.

(…)

– Clipă solemnă! am strigat eu. Ultima verigă şi legătura va fi ruptă: după exact o jumătate de noapte mă despart de voi, amici şi neamici… încercaţi să mă înţelegeţi de ce renunţ la viaţa boemă, apoi invidiaţi-mă. Că aveţi pentru ce… Ascultaţi-mi sfatul: bărbatul este propriul lui stăpân abia atunci când acceptă, în schimbul libertăţii nelimitate, plăcutul jug al devotamentului. Suntem născuţi, existăm deci, pentru a ne lăsa prinşi. Eu am căzut în capcană, o capcană cum nu se poate mai adevărată. Da! Sunt pierdut pentru familia celor care tot zboară din floare în floare. Uitaţi-mă, deci! Uitaţi-mă şi invidiaţi-mă! Ana Maria este adorabilă şi am hotărât să o duc în orăşelul meu natal, acolo unde voi n-o să ajungeţi niciodată şi, credeţi-mă pe cuvânt, pierderea e a voastră!
– Asta-i tot ce ne spui? aud o voce ironică.
Caut cu privirea guriţa care rostise întrebarea. Când o descopăr, duc un deget la gură. Gest, credeam eu, misterios şi neutru totodată.
Petrecerea s-a încheiat pe peronul gării.
Doamne! Ce frumoasă este viaţa!
Ana Maria, îndrăgostită şi curajoasă, s-a comportat ireproşabil. A făcut faţă încercărilor la care, fără voia mea, o supuneam.
După ce trenul a lăsat în urmă oraşul, mi-a mărturisit că existaseră două, trei momente, în cursul serii şi nopţii, când fusese gata. gata s-o ia la fugă… A făcut însă faţă şi a rămas…
Doamne! Ana Maria a fost cel mai bun lucru care mi s-a întâmplat!
Vreau, trebuie să cred că şi ea a trăit emoţiile, plăcerile tot atât de intens…
Dădusem, spunea ea, buzna în viaţa ei şi legătura cu mine o emoţiona prin noutate. Se bucura de prezent şi gândea în perspectivă…
Tot timpul cât a durat călătoria noastră, prima şi ultima călătorie, încerca să-şi imagineze cam cum arătau oraşul, casa, cercul de prieteni, acolo, unde urma să o duc.
Nu i-a fost, pretindea ea, nici o clipă teamă că dincolo de Carpaţi, de a căror existenţă auzise pentru prima dată, o aşteptau oameni ale căror obiceiuri, limbă îi erau cu desăvârşire străine…
„– Singura mea îngrijorare este legată de mine însămi, mărturisise ea. Aş vrea să am experienţa unei femei mature: să ştiu să cuceresc mereu bărbatul pe care-l iubesc, să-i fiu stăpână şi sclavă în acelaşi timp… Nu vreau să-ţi schimb viaţa, în cazul în care ea a fost fericită… Nu trebuie să-i uiţi pe cei care au făcut parte, într-un fel sau altul, din existenţa ta… Ştiu că ai iubit înainte de a ne fi întâlnit… Poate că ai călătorit spre ţară cu alte femei care au stat, ca şi mine, pe un fotoliu asemănător în faţa ta… şi ele te-au adorat, tu le-ai dorit… Dar ele au fost, au trecut, lăsându-ţi, sunt sigură, amintiri… Nu uita: eu reprezint prezentul.”
Nepreţuita mea Ana Maria!
Câtă dreptate aveai!
Închisesem uşa în spatele unei existenţe furtunoase, unde se pare că mă azvârlisem hotărât să nu las tinereţea să-mi fugă din suflet ca un pungaş, dar unde, în fapt, trăisem mereu descoperit. Până să te fi întâlnit, mă mulţumisem cu lumina slabă, dar uneori violentă a întâmplărilor cotidiene: orgoliul seducătorului blazat, bucuria odihnei, râsul prefăcut al unei false împliniri nu izbutiseră niciodată să aducă liniştea adevărată în adâncul simţirii mele. Pasiunile, nu le neg, făcuseră volute spumegânde în mediul exterior şi mai puţin importante în gândurile mele. Eram un sceptic şi un ipocrit. Scepticismul şi ipocrizia sunt, în concepţia mea, pasiuni clandestine: te rod încet, nelăsându-ţi nici o scăpare, târându-te ferm spre dezastru… Un dezastru căruia nu-i pot da acum un nume. Dezastru la care, din fericire, n-am ajuns pentru că, prin uşa pe care abia o închisesem, fugeam dintr-o viaţă deja măcinată de timp. Era, sau venise momentul, să dau curs unor sentimente ce ţin deopotrivă de fericire, de suferinţă şi de teamă…
Ana Maria…
Ne îndreptam, deci, spre casă.

fragment din romanul Şi dragostea ucide, 2005

3 comentarii la “Şi dragostea ucide / 3/

Lasă un răspuns / Leave a comment

