Cine a fost Emil Şain


IMG_4078

Astăzi, la şase luni trăite fără scriitorul Emil Şain, simt nevoia să vorbesc despre El, să dau posibilitatea maestrului să ne arunce un zâmbet, să înmănuncheze, aşa cum numai El ştia, cuvinte.

Am selectat pentru voi, dragi prieteni, fragmente din volumul In memoriamLacrima s-a întors la stea, apărut în ianuarie 2013.

(…)

11 decembrie 2012

Mă aflu în redacţia editurii Excelsior Art.

Niciodată, în cei 22 de ani de activitate, acest spaţiu nu a fost atât de lipsit de căldură, de viaţă: nu sună nimeni la interfon, nu apelează nimeni numerele de telefon, nici un coleg nu are ceva de comunicat, ceva de întrebat.

(…)

În cele din urmă intru în biroul redactorului-şef: o masă de lucru de mici dimensiuni acoperită cu o mulţime de file de hârtie – manuscris –, o lupă, un pix şi mai multe cărţi; o măsuţă pentru cafea şi un fotoliu în care, fără să mă gândesc prea mult, mă prăbuşesc, un fotoliu pe care-l urăsc.

Nu demult, în acest fotoliu se aşeza, se odihnea, medita scriitorul, prietenul şi cel care prin puterea exemplului ne-a mobilizat, ne-a dat puterea de a învinge şi de a rămâne mereu încrezători în proiectele noastre editoriale.

Emil Şain a fost un prieten loial şi un veritabil susţinător al celor care, la un moment dat, treceau pragul redacţiei, aducând cu ei un manuscris.

Dar, înainte de toate acestea a ştiut să-i preţuiască pe cei cărora li se adresa; un scriitor care-şi iubea nespus de mult cititorii, deschis şi gata oricând să ţină seama de părerea celui mai de temut critic: cititorul!

(…)

Lumina blândă cade în fascicole timide pe copertele cărţilor aflate peste tot şi mă ajută să mă adun şi-mi forţează cumva văzul să vizualizez numele autorului: Emil Şain!

Îmi satur privirea cu literele care formează prenumele şi numele, dar nu pot să le şi rostesc.

Nu sunt încă pregătită, nu sunt încă destul de convinsă că pot să transform în rostire semnele grafice care alcătuiesc numele celui care pentru mine, vreme de aproape o jumătate de secol, a însemnat totul…

(…)

În aer se simte miros de ceară aprinsă.

Nu prea înţeleg de ce mă aflu aici, care-mi sunt îndatoririle, care sunt priorităţile…

 (…)

Din maldărul de file-manuscris, trag una, la întâmplare. A fost scrisă, cred, în ultima zi în care, Emil Şain încă ne iubea…

Clipa

Pe ultimii metri de viaţă
Apar ca-n vis clipe iubite,
Imagini ce au fost trăite
De-a lungul vieţii fericite.
În cinci minute ne-amintim,
Privindu-ne direct în faţă,
Şi ştim ce-am fi dorit să fim,
Ce n-am făcut bine în viaţă.
Dar totul este în zadar,
Nu mai rămâne decât frica,
Din răul săvârşit mai ieri
Tu nu poţi îndrepta nimica.
Când să mai faci şi fapte bune,
Să pleci din viaţă mulţumit,
Când mai ai numai cinci minute,
Doar cinci minute de trăit?!…

2 comentarii la “Cine a fost Emil Şain

  1. pana in ultima clipa a ramas fidel talentului sau imens si inspiratiei. Multumim pentru postare! Poate un volum „in memoriam” cu contributii de la prieteni si colaboratori nu ar fi o idee rea 🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns / Leave a comment

